Bileam õnnistab Iisraeli

„Baalak ütles Bileamile: „Mis sa mulle tegid? Ma tõin sind oma vaenlasi needma, ja vaata, sa oled neid hoopis õnnistanud!””
Kuldsalm
4Ms 23:11

Lühikokkuvõte loost:

  • Baalak ehitab Bileami palvel seitse altarit, toob seitse härjavärssi ja seitse jäära ohvriks.

  • Bileam läheb kõrvale, et kuulda, mida Issand ütleb, ja Issand paneb sõnad tema suhu.

  • Bileam õnnistab Iisraeli, öeldes, et ta ei saa needa neid, keda Jumal on õnnistanud.

  • Baalak pahandub, aga Bileam tuletab meelde, et ta saab rääkida vaid Jumala sõna.

  • Teine kord viib Baalak ta teisele kohale, Pisgaa mäele, ja nad toovad taas ohvreid.

  • Bileam kordab: Jumal ei muuda oma sõna, Iisraeli ei saa needa; Jumal on neid õnnistanud.

  • Baalak vihastab, aga viib Bileami kolmandasse paika, Peori väljale, kust näeb osa Iisraeli laagrist.

Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:

  • Jumala õnnistus ei sõltu inimeste soovidest ega manipulatsioonidest.

  • Rikkus, ohvrid ja korduvad katsed ei suuda muuta Jumala tahet.

  • Kui meie elu on Jumala käes, ei saa teised meid tõeliselt needa ega kahjustada.

  • Usaldus Jumala püsivuse vastu annab kindluse, ka siis kui maailm ootab vastupidist.


 Ja Bileam ütles Baalakile: „Ehita mulle siia seitse altarit ja muretse mulle siia seitse härjavärssi ja seitse jäära!”

 Ja Baalak tegi, nagu Bileam ütles; ja Baalak ja Bileam ohverdasid igal altaril härjavärsi ja jäära.

 Ja Bileam ütles Baalakile: „Jää oma põletusohvri juurde, mina aga lähen sinna! Vahest Issand tuleb mulle vastu. Ja mida tema mulle ilmutab, seda ma ütlen sinule.” Ja ta läks lagedale künkale.

 Ja Jumal tuli vastu Bileamile, kes ütles temale: „Ma püstitasin need seitse altarit ning ohverdasin igal altaril härjavärsi ja jäära.”

 Ja Issand pani Bileamile sõnad suhu ning ütles: „Mine tagasi Baalaki juurde ja räägi nõnda!”

 Siis ta läks tagasi tema juurde, ja vaata, ta seisis oma põletusohvri juures, tema ja kõik Moabi vürstid.

 Siis ta hakkas lausuma ja ütles: 

„Aramist tõi mind Baalak,
ida mägedelt Moabi kuningas:
‘Tule, nea mulle Jaakob,
tule sajata Iisraeli!’

 Kuidas ma võiksin needa,
keda Jumal ei nea?
Ja kuidas ma võiksin sajatada,
keda Issand ei sajata?

 Sest ma näen teda kaljude tipust
ja vaatan küngastelt:
ennäe rahvast, kes elab eraldi
ega arva ennast paganate hulka.

 Kes loendab Jaakobi põrmu
ja kes arvab kokku Iisraeli tolmukübemed?
Mu hing surgu õiglaste surma
ja mu lõpp olgu nagu temal!”

Siis Baalak ütles Bileamile: „Mis sa mulle tegid? Ma tõin sind oma vaenlasi needma, ja vaata, sa oled neid hoopis õnnistanud!”

 Aga tema vastas ja ütles: „Kas ma ei peaks ustavalt rääkima seda, mis Issand mu suhu paneb?”

 Siis Baalak ütles temale: „Tule nüüd koos minuga teise paika, kust sa näed seda rahvast. Sa näed küll ainult ta äärt, sa ei näe teda kogu ulatuses, aga nea ta mulle sealt!”

 Ja ta võttis tema kaasa valvurite väljakule, Pisgaa mäetippu, ehitas seitse altarit ning ohverdas igal altaril härjavärsi ja jäära.

 Siis Bileam ütles Baalakile: „Jää siia oma põletusohvri juurde, mina lähen sinna kohtamisele!”

 Ja Issand tuli Bileamile vastu, pani temale sõnad suhu ja ütles: „Mine tagasi Baalaki juurde ja räägi nõnda!”

 Siis ta tuli tema juurde, ja vaata, ta seisis oma põletusohvri juures ja koos temaga Moabi vürstid. Ja Baalak küsis temalt: „Mis Issand rääkis?”

 Siis ta hakkas rääkima ja ütles: 
„Tõuse, Baalak, ja kuule, pane
mind tähele, Sippori poeg!

 Jumal ei ole inimene, et ta valetaks,
inimlaps, et ta kahetseks.
Kas tema ütleb, aga ei tee,
või räägib, aga ei vii täide?

 Vaata, mind on kästud õnnistada.
Tema on õnnistanud,
mina ei saa seda tagasi võtta.

 Ei märgata häda Jaakobis
ega nähta õnnetust Iisraelis.
Issand, ta Jumal, on temaga
ja rõõmuhääl kuningast tema keskel.

 Jumal, kes tõi nad Egiptusest,
on neile otsekui sarved metshärjale.

 Sellepärast ei ole lausumist Jaakobi vastu
ega loitsimist Iisraeli vastu.
Küll öeldakse Jaakobist ja Iisraelist:
Vaata, mis Jumal on teinud!

 Vaata, rahvas tõuseb nagu emalõvi,
ajab ennast püsti nagu lõvi.
Ei ta heida maha enne, kui saak on söödud
ja tapetute veri on joodud.”

Aga Baalak ütles Bileamile: „Kui sa teda ei nea, siis ära teda ometi õnnista!”

 Bileam aga vastas ja ütles Baalakile: „Eks ma ole sulle rääkinud ja öelnud: Ma pean tegema kõike, mida Issand käsib.”

 Siis Baalak ütles Bileamile: „Tule nüüd, ma võtan sind kaasa teise paika. Vahest on see õige Jumala silmis, et sa nead rahva mulle sealt!”

 Ja Baalak võttis Bileami enesega kaasa mäetippu, mis kerkib üle kõrbepinna.

 Siis Bileam ütles Baalakile: „Ehita mulle siia seitse altarit ja muretse mulle siia seitse härjavärssi ja seitse jäära!”

 Ja Baalak tegi, nagu Bileam ütles, ja ta ohverdas igal altaril härjavärsi ja jäära. …

Loe ka teisi lugusid:

Vali temaatika järgi

SUURED TEEMAD:

  • Jumala muutumatus: Tema ei ole inimene, kes meelt muudab.

  • Prohvetliku sõnumi sõltumatus inimlikust survest.

  • Jumala rahva erilisus ja Tema kaitse nende üle.

  • Korduv katsumus ja korduv kinnitamine – iga katse ainult tugevdab Jumala tõotust.

MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:

  • Seitse altarit ja seitse ohvrit – täiuslikkuse ja rituaalse täielikkuse sümbol, aga ikkagi jõuetu Jumala tahte vastu.

  • Kolm erinevat paika – inimlik katsumus muuta vaatenurka, aga Jumala otsus jääb samaks.

  • Õnnistus vs needus – kontrastne pinge, mis lahendub Jumala kasuks.

  • Jumala sõna prohveti suus – Bileami piiratud roll: ta saab rääkida vaid seda, mida Jumal ütleb.

Scroll to Top