Jaakobi surm ja matus
- 1Ms 49:28-33, 1Ms 50:1-14
- Toimumisaeg: umbes aastatel ~ 1700-1670 eKr
- Asukoht: Egiptus
- Asukoht: Makpela koobas, Hebron, Iisrael
- Tõlked: 1997 Piibel
- Isikud: Jaakob/Iisrael, Joosep,

Lühikokkuvõte loost:
Jaakob lõpetab oma poegade õnnistamise ja annab viimased juhised, et ta maetaks esiisade juurde Makpela koopasse, kus on Aabraham ja Iisak.
Seejärel sureb Jaakob ja Joosep koos vendadega leinavad teda.
Egiptuses korraldatakse 70 päeva pikkune lein, mis näitab Jaakobi austamist ka võõrsil.
Joosep matab isa Kaananisse, korraldades suure ja piduliku matusetseremoonia.
Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:
On oluline mõelda ette oma elu lõpu ja pärandi peale – mida jätame järeltulevatele põlvedele.
Ustavus Jumalale väljendub ka soovis jääda oma rahva ja usu juurde isegi pärast surma.
Leina ja mälestamise väärtustamine aitab austada esivanemaid ning kinnitab põlvkondade sidet.
Surma ja lahkumise hetkel on tähtis ühtsus – pere tuleb kokku ja austab lahkunu soove.
Need kõik olid Iisraeli suguharud, neid oli kaksteist, ja see oli, mis nende isa neile rääkis, kui ta neid õnnistas: ta õnnistas igaüht temale kohase õnnistusega.
Ja ta käskis neid ning ütles neile: „Mind koristatakse mu rahva juurde. Matke mind mu isade juurde koopasse, mis on hett Efroni väljal, sellesse koopasse, mis on Makpela väljal Mamre kohal Kaananimaal, mille Aabraham ostis koos väljaga hett Efronilt pärushauaks.
Sinna on maetud Aabraham ja tema naine Saara, sinna on maetud Iisak ja tema naine Rebeka, ja sinna ma olen matnud Lea.
Väli ja seal olev koobas on hettidelt ostetud.”
Kui Jaakob oli oma poegadele käsu andnud, siis ta sirutas voodis oma jalad välja ja heitis hinge; ja ta koristati oma rahva juurde.
Siis Joosep langes oma isa palge vastu, nuttis tema kohal ja suudles teda.
Ja Joosep käskis oma teenistuses olevaid arste tema isa palsameerida; ja arstid palsameerisid Iisraeli.
Selleks kulus nelikümmend päeva, sest nii palju päevi kulub palsameerimiseks; ja egiptlased nutsid teda seitsekümmend päeva.
Kui tema nutupäevad olid möödunud, siis Joosep rääkis vaarao hoovkonnaga, öeldes: „Kui ma nüüd teie silmis olen armu leidnud, siis rääkige vaarao kõrva ees ja öelge: Minu isa laskis mind vanduda, öeldes: Vaata, ma suren. Mata mind mu hauda, mille ma enesele olen kaevanud Kaananimaal! Ma tahaksin nüüd minna, oma isa matta ja siis tagasi tulla.”
Ja vaarao ütles: „Mine ja mata oma isa, nõnda nagu ta sind on lasknud vanduda!”
Ja Joosep läks oma isa matma; ja temaga koos läksid kõik vaarao sulased, tema hoovkonna vanemad ja kõik Egiptusemaa vanemad, ja kogu Joosepi pere ja tema vennad ja ta isa pere; ainult oma väetid lapsed ja lambad, kitsed ja veised jätsid nad Gooseni maakonda.
Ja temaga koos läksid niihästi vankrid kui ratsanikud, ja see oli väga suur karavan.
Kui nad jõudsid Atadi rehealuse juurde, mis on teisel pool Jordanit, siis nad panid seal toime väga suure ja mõjuva leinakaebuse, ja ta pidas oma isa peiesid seitse päeva.
Kui maa elanikud, kaananlased, nägid neid peiesid Atadi rehealuse juures, siis nad ütlesid: „Need on egiptlastel suured peied.” Seepärast pandi sellele paigale nimeks Aabel-Mitsraim; see on teisel pool Jordanit.
Ja ta pojad tegid temaga nõnda, nagu ta neid oli käskinud: ta pojad viisid tema Kaananimaale ja matsid ta Makpela välja koopasse Mamre kohal, mille Aabraham koos väljaga oli ostnud pärandhauaks hett Efronilt.
Ja Joosep läks tagasi Egiptusesse, tema ja ta vennad ja kõik, kes koos temaga olid läinud ta isa matma, pärast seda kui ta oma isa oli matnud.
Tooltip test
Loe ka teisi lugusid:
Vali temaatika järgi
SUURED TEEMAD:
Esivanemate pärand – Jaakob soovib olla maetud esiisade juurde, rõhutades sidet tõotatud maaga.
Lein ja austus – lein Egiptuses ja Kaananis näitab suurt lugupidamist nii pere- kui riigitasandil.
Jumalatõotuse jätkumine – Jaakobi matused kinnitavad, et Jumala rahvas kuulub tõotatud maale, mitte Egiptusesse.
Ühtsus pere seas – vendade ja Joosepi ühine tegutsemine näitab lepitust ja solidaarsust.
MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:
Matmispaiga tähtsus – Makpela koobas kui perekonna ja usu järjepidevuse sümbol.
Surm kui osa Jumala plaanist – Jaakobi surm ei ole lõpp, vaid lüli tõotuse ahelas.
Leina rituaalid – avalik ja põhjalik lein, mis väljendab austust ja kollektiivset mälestamist.
Perekonna ühine rännak – matuserongkäik Egiptusest Kaananisse sümboliseerib Jumala rahva kuuluvust tõotatud maale.