Pattulangemine

„Kes on sulle teada andnud, et sa alasti oled? Või oled sa söönud puust, millest ma sind keelasin söömast?”
Kuldsalm
1Ms 3:11

Lühikokkuvõte loost:

  • Madu küsib naiselt Jumala käsu kohta ja moonutab selle tähendust.

  • Naine ja mees söövad keelatud vilja, saades teadlikuks oma alastusest.

  • Nad peidavad end Jumala eest ja süüdistavad üksteist ning madu.

  • Jumal kuulutab välja tagajärjed: vaev sünnitusel, töö vaev, surm ja maapinna needus.

  • Aadam ja Eeva aetakse Eedenist välja, et nad ei sööks elupuust; sissekäiku valvavad keerubid ja leekiv mõõk.

Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:

  • Valeinfo ja moonutatud tõde võivad mõjutada otsuseid; tarkus nõuab eristamisvõimet.

  • Vastutuse vältimine ja süü ülekandmine ei lahenda probleemi.

  • Iga valik toob tagajärjed, isegi kui need ei ilmne kohe.

  • Ausus Jumala ja inimeste ees on parem kui peitumine ja õigustamine.

  • Ka kaotuse ja karistuse keskel on lootust – Jumal annab katte ja hoolitseb.


 Aga madu oli kavalam kõigist loomadest väljal, kelle Issand Jumal oli teinud, ja ta ütles naisele: „Kas Jumal on tõesti öelnud, et te ei tohi süüa mitte ühestki rohuaia puust?”

 Ja naine vastas maole: „Me sööme küll rohuaia puude vilja, aga selle puu viljast, mis on keset aeda, on Jumal öelnud: Te ei tohi sellest süüa ega selle külge puutuda, et te ei sureks!”

 Ja madu ütles naisele: „Te ei sure, kindlasti mitte, aga Jumal teab, et päeval, mil te sellest sööte, lähevad teie silmad lahti ja te saate Jumala sarnaseks, tundes head ja kurja.”

 Ja naine nägi, et puust oli hea süüa, ja see tegi ta silmadele himu, ja et puu oli ihaldusväärne, sest see pidi targaks tegema. Siis ta võttis selle viljast ja sõi ning andis ka oma mehele, ja tema sõi.

 Siis nende mõlema silmad läksid lahti ja nad tundsid endid alasti olevat, ja nad õmblesid viigilehti kokku ning tegid enestele põlled.

 Ja nad kuulsid Issanda Jumala häält, kes rohuaias sinna ja tänna käis, kui päev viluks läks, ja Aadam ja tema naine peitsid endid Issanda Jumala palge eest rohuaia puude keskele.

 Ja Issand Jumal hüüdis Aadamat ning ütles temale: „Kus sa oled?”

 Ja tema vastas: „Ma kuulsin su häält rohuaias ja kartsin, sest ma olen alasti. Sellepärast ma peitsin enese ära.”

 Siis ta küsis: „Kes on sulle teada andnud, et sa alasti oled? Või oled sa söönud puust, millest ma sind keelasin söömast?”

 Ja Aadam vastas: „Naine, kelle sa mulle kaasaks andsid, tema andis mulle puust ja ma sõin.”

 Ja Issand Jumal küsis naiselt: „Miks sa seda tegid?” Ja naine vastas: „Madu pettis mind, ja ma sõin.”

 Siis Issand Jumal ütles maole: 

„Et sa seda tegid, siis ole sa neetud
kõigi koduloomade ja kõigi metsloomade seas!

Sa pead roomama oma kõhu peal
ja põrmu sööma kogu eluaja!

 Ja ma tõstan vihavaenu sinu ja naise vahele,
sinu seemne ja tema seemne vahele,

kes purustab su pea,
aga kelle kanda sa salvad.”

 Naisele ta ütles:

„Sinule ma saadan väga palju valu,
kui sa lapseootel oled:

sa pead valuga lapsi ilmale tooma!
Sa himustad küll oma meest,
aga tema valitseb su üle.”

 Aga Aadamale ta ütles:

„Et sa kuulasid oma naise sõna ja sõid puust,
millest mina olin sind keelanud, öeldes,

et sa ei tohi sellest süüa,
siis olgu maapind neetud sinu üleastumise pärast!

Vaevaga pead sa sellest sööma kogu eluaja!
 Ta peab sulle kasvatama kibuvitsu ja ohakaid,
ja põllutaimed olgu sulle toiduks!

 Oma palge higis pead sa leiba sööma,
kuni sa jälle mullaks saad,
sest sellest sa oled võetud!

Tõesti, sa oled põrm
ja pead jälle põrmuks saama!”

Ja Aadam pani oma naisele nimeks Eeva, sest ta sai kõigi elavate emaks.

 Ja Issand Jumal tegi Aadamale ja ta naisele nahkriided ning pani neile selga.

 Ja Issand Jumal ütles: „Vaata, inimene on saanud nagu üheks meie hulgast, tundes head ja kurja. Aga nüüd, et ta oma kätt ei sirutaks ega võtaks ka elupuust ega sööks ega elaks igavesti!”

 Siis saatis Issand Jumal tema Eedeni rohuaiast välja, et ta hariks maad, millest ta oli võetud.

 Ja ta ajas Aadama välja ja pani hommikupoole Eedeni rohuaeda keerubid ja tuleleegina sähviva mõõga, et need valvaksid elupuu teed.

Tooltip test

Loe ka teisi lugusid:

Vali temaatika järgi

SUURED TEEMAD:

  • Kiitus ja langus – patt kui sõnakuulmatus ja usaldamatus Jumala vastu.

  • Vastutus ja tagajärjed – patt toob kaasa nii vaimse kui füüsilise lahutuse Jumalast.

  • Kannatus ja töö – inimelu osa pärast langust.

  • Jumaliku armu märgid – hoolivus ka otsuse täitmise hetkel.

  • Inimese ja loodu suhe – maapinna ja inimese saatus on seotud.

MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:

  • Madu – kavaluse, kiusatuse ja vale sümbol.

  • Keelatud vili – piiri ületamise ja oma tee valimise märk.

  • Alastuse teadvustamine – süütuse kadumine ja häbi tekkimine.

  • Nahkriided – Jumala hool ka patu keskel.

  • Eedenist väljaajamine – eraldatus Jumala otsesest ligiolust.

  • Leekiv mõõk ja keerubid – püha ja ligipääsmatu ala kaitse.

Scroll to Top