Ristija Johannes tunnistab Jeesusest ja ristib rahvast.

„Mina olen hüüdja hääl kõrbes: Tehke tasaseks Issanda tee, nõnda nagu prohvet Jesaja on ütelnud.”
Kuldsalm
Johannese 1:23

Lühikokkuvõte loost:

  • Ristija Johannes kuulutab kõrbes patukahetsust ja ristib inimesi, valmistades teed Jeesuse tulekuks.
  • Ta rõhutab meeleparandust, õiglast elu ja viitab Jeesusele kui sellele, kes tuleb temast vägevamana.

Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:

  • Kutsumus ei pruugi tulla mugavas vormis – Jumala töö võib alata ka kõrbes.

  • Meeleparandus tähendab eluviisi muutmist, mitte ainult sõnu.

  • Johannes annab eeskuju: tema ei tõsta esile iseennast, vaid suunab teised Kristuse poole.

  • Inimesi ei hinnata päritolu või religioosse tausta järgi, vaid nende viljade – elu viljade – järgi.


 Neil päevil tuli Ristija Johannes ja kuulutas Juuda kõrbes: „Parandage meelt, sest taevariik on lähedal!”

 Tema ongi see, kellest on räägitud prohvet Jesaja kaudu: 

„Hüüdja hääl on kõrbes:
Valmistage Issandale tee,
tehke tasaseks tema teerajad!”

 Johannesel oli kaamelikarvadest kuub, ja ta niuete ümber oli nahkvöö, aga roaks olid talle rohutirtsud ja metsmesi.

 Siis läks tema juurde Jeruusalemma ja terve Juudamaa ja kogu Jordani ümbruskonna rahvas, ning kui nad olid oma patud üles tunnistanud, ristis Johannes nad Jordani jões.

 Aga kui ta nägi palju varisere ja sadusere ristimisele tulevat, ütles ta neile: „Rästikute sugu, kes teid on hoiatanud põgenema tulevase viha eest?

 Kandke nüüd meeleparandusele kohast vilja ja ärge hakake iseenestes ütlema: „Meie isa on ju Aabraham!”, sest ma ütlen teile: Jumal võib siinsetest kividest äratada Aabrahamile lapsi.

 Kirves on juba pandud puude juurte külge. Iga puu, mis ei kanna head vilja, raiutakse nüüd maha ja visatakse tulle.

 Mina ristin teid veega, et te meelt parandaksite, aga see, kes tuleb pärast mind, on minust vägevam. Mina ei kõlba tooma talle jalatseidki. Tema ristib teid Püha Vaimu ja tulega.

 Tal on visklabidas käes ja ta puhastab oma rehealuse ning kogub oma nisud aita, aga aganad põletab ta ära kustutamatu tulega.”

Tooltip test


 Jeesuse Kristuse [Jumala Poja] evangeeliumi algus.

 Nõnda nagu on kirjutatud prohvet Jesaja raamatus: 

„Vaata, ma saadan sinu palge eele oma käskjala,
kes valmistab su teed.

 Hüüdja hääl on kõrbes:
Valmistage Issandale tee,

tehke tasaseks tema teerajad!”,

 nii sündis, et Ristija Johannes oli kõrbes ja kuulutas meeleparandusristimist pattude andeksandmiseks.

 Ja tema juurde läks kogu Juudamaa ja kõik Jeruusalemma linna rahvas ning kui nad olid oma patud üles tunnistanud, ristis Johannes nad Jordani jões.

 Ja Johannese riided olid kaamelikarvadest ja ta niuete ümber oli nahkvöö ning ta sõi rohutirtse ja metsmett.

 Ja ta kuulutas: „Pärast mind tuleb minust vägevam, kelle jalatsipaelagi ma ei kõlba kummardudes lahti päästma.

 Mina ristin teid veega, aga tema ristib teid Püha Vaimuga.”


 Keiser Tibeeriuse valitsemise viieteistkümnendal aastal, kui Pontius Pilaatus oli Judea maavalitseja ja Heroodes Galilea nelivürst, tema vend Filippus aga Iturea ja Trahhoniitisemaa nelivürst ja Lüsaanias Abileene nelivürst, kui Hannas ja Kaifas olid ülempreestrid, sai Jumala sõna Sakariase poja Johannese kätte kõrbes.

 Ta käis läbi kogu Jordani ümberkaudse maa ja kuulutas meeleparandusristimist pattude andeksandmiseks, nagu on kirjutatud prohvet Jesaja sõnade raamatusse: 

„Hüüdja hääl on kõrbes:
Valmistage Issandale tee,
tehke tasaseks tema teerajad!

 Kõik kuristikud täidetagu
ning kõik mäed ja kingud tasandatagu,
ja kõverikud saagu sirgeks,
ja mis konarlik, siledaks teeks,

 siis saavad kõik inimesed näha Jumala päästet!”

 Johannes ütles nüüd rahvale, kes oli tulnud, et lasta ennast temal ristida: „Rästikute sugu, kes teid on hoiatanud põgenema tulevase viha eest?

 Kandke nüüd meeleparandusele kohaseid vilju ja ärge hakake iseenestes ütlema: „Meie isa on ju Aabraham.” Sest ma ütlen teile: Jumal võib neist kividest äratada Aabrahamile lapsi.

 Kirves on juba pandud puude juurte külge. Iga puu nüüd, mis ei kanna head vilja, raiutakse maha ja visatakse tulle.”

 Rahvahulgad küsisid Johanneselt: „Mis meil siis tuleb teha?”

 Aga tema kostis: „Kellel on kaks särki, jagagu sellele, kellel ei ole, ning kellel on toitu, tehku niisamuti!”

 Ent ka tölnereid tuli, et lasta ennast ristida, ja nemad ütlesid: „Õpetaja, mis meil tuleb teha?”

 Tema ütles neile: „Ärge nõudke rohkem, kui teie jaoks on seatud!”

 Aga temalt küsisid ka sõjamehed: „Ja meie, mis meil tuleb teha?” Tema ütles neile: „Ärge tehke kellelegi liiga, ärge olge väljapressijad, leppige oma palgaga!”

 Rahvas oli täis ootust ja kõik mõtlesid oma südames, et ehk Johannes ongi Messias.

 Siis vastas Johannes kõikidele: „Mina ristin teid veega, aga on tulemas minust vägevam, kelle jalatsipaelagi ei kõlba ma lahti päästma. 

Tema ristib teid Püha Vaimu ja tulega.

 Temal on visklabidas käes, et puhastada oma rehealust ja koguda nisud oma aita, kuid aganad põletab ta ära kustumatu tulega.”

 Ka veel paljude muude asjade pärast manitsedes kuulutas Johannes rahvale rõõmusõnumit.

 Aga kui nelivürst Heroodes sai Johannese käest noomida oma venna Filippuse naise Heroodiase ja kõigi pahategude pärast, mida Heroodes oli teinud, sai ta hakkama veel sellega, et pani Johannese vangi.


 Ja see on Johannese tunnistus, kui juudid läkitasid tema juurde Jeruusalemmast preestreid ja leviite küsima: „Kes sina oled?”

 Tema tunnistas ega salanud, vaid tunnistas: „Mina ei ole Messias.”

 Ja nad küsisid temalt: „Kes siis? Kas sa oled Eelija?” Ja ta ütles: „Ei ole.” – „Kas sa oled prohvet?” Aga tema vastas: „Ei.”

 Siis nad ütlesid talle: „Kes sa siis oled? Me peame andma vastuse neile, kes meid läkitasid. Kelleks sa ennast nimetad?”

 Ta lausus: 

„Mina olen hüüdja hääl kõrbes:
Tehke tasaseks Issanda tee,

nõnda nagu prohvet Jesaja on ütelnud.”

Aga läkitatuid oli ka variseride seast. Ja need küsisid Johanneselt: „Kui sa ei ole Messias ega Eelija ega prohvet, miks sa siis ristid?”

 Tema vastas neile: „Mina ristin veega, aga teie keskel, kuigi teie teda ei tea, seisab juba see, kes tuleb pärast mind. Mina ei ole väärt tema jalatsipaelagi lahti päästma.”

 See juhtus Betaanias, sealpool Jordanit, kus Johannes oli ristimas.

Loe ka teisi lugusid:

Vali temaatika järgi

SUURED TEEMAD:

  • Meeleparandus ja andestus

  • Tee valmistamine Kristusele

  • Vaimulik ärkamine

  • Alandlikkus ja teenimine

  • Tõelise kuninga tuleku ettekuulutamine

MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:

  • Kõrb kui vaimuliku uuenduse paik – kaugel rahvamassidest toimub Jumala töö.

  • Hüüdja hääl kõrbes – prohvetlik kutsung muutuseks.

  • Vili, mis on meeleparanduse vääriline – elustiili ja tegude tähtsus.

  • Messia eelkuulutamine – Johannes ei ole valgus, vaid tunnistaja valgusest (Jh 1:8).

  • Ristimise tähendus – väline märk sisemisest pöördumisest.

Scroll to Top