Tähendamissõna viinamäe rentnikest

"Jumala riik võetakse teie käest ära ja antakse sellele rahvale, kes ta vilja kannab."
Kuldsalm
Matteuse 21:43

Lühikokkuvõte loost:

  • Jeesus räägib tähendamissõna mehest, kes istutas viinamäe ja andis selle rentnike hoolde.

  • Rentnikud keeldusid andmast vilja ja peksid ning mõrvasid isanda saadikuid.

  • Viimaks saatis ta oma poja, kelle nad samuti tapsid.

  • Jeesus lõpetab hoiatusega: viinamägi antakse teisele rahvale.

Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:

  • Jumala kutse on tõsine ja sellele tuleb vastata vilja kandmisega.

  • Juhtide vastutus – autoriteedi kuritarvitamine ei jää karistuseta.

  • Meie reaktsioon Jumala Poja tulekule määrab meie koha Jumalariigis.


 Kuulge teist tähendamissõna! Oli inimene, majaisand, kes istutas viinamäe ja piiras selle aiaga ning õõnestas kaljusse surutõrre ja ehitas valvetorni. Siis ta andis selle rentnike kätte ja reisis võõrsile.

 Kui saagiaeg lähenes, läkitas ta oma sulaseid rentnike juurde oma vilja vastu võtma.

 Aga rentnikud võtsid ta sulased kinni, mõnda nad peksid, mõne tapsid, mõne aga viskasid kividega surnuks.

 Taas ta läkitas teisi sulaseid, rohkem kui esimesi, ja nad tegid nendega nõndasamuti.

 Aga lõpuks ta läkitas nende juurde oma poja, mõeldes: „Ehk nad häbenevad mu poega!”

 Kuid rentnikud rääkisid poega nähes omavahel: „Tema ongi see pärija! Läki, tapame ta ära ja tema pärandi saame meie!”

 Ja nad võtsid ta kinni ja viskasid viinamäelt välja ja tapsid ära.

 Kui nüüd viinamäe isand tuleb, mida ta teeb nende rentnikega?”

 Nad ütlesid talle: „Ta hukkab need kurjad kurjal kombel ja annab viinamäe teiste rentnike kätte, kes annavad talle vilja õigel ajal.”

 Jeesus vastas neile: „Kas te pole kunagi lugenud Kirjast: 

„Kivi, mille ehitajad tunnistasid kõlbmatuks –
seesama on saanud nurgakiviks.

See tuli Issandalt
ja on imeasi meie silmis.”

 Seepärast ma ütlen teile: Jumala riik võetakse teie käest ära ja antakse sellele rahvale, kes ta vilja kannab.

 Ja kes selle kivi peale kukub, kukub end puruks, aga kelle peale iganes see kivi langeb, selle teeb see pihuks ja põrmuks.”

 Kui ülempreestrid ja variserid seda Jeesuse tähendamissõna kuulsid, taipasid nad, et ta räägib seda nende kohta.

 Ja nad otsisid võimalust teda kinni võtta, kuid kartsid rahvahulki, sest need pidasid Jeesust prohvetiks.


  Ja Jeesus hakkas neile mõistu rääkima: „Üks inimene istutas viinamäe ja piiras aiaga ja õõnestas kaljusse surutõrre ja ehitas valvetorni. Siis ta andis selle rentnike kätte ning reisis võõrsile.

 Ja parajal ajal läkitas ta sulase rentnike juurde, et see võtaks rentnike käest vastu andami viinamäe viljast.

 Rentnikud võtsid aga sulase kinni, peksid teda ja saatsid minema tühjade kätega.

 Ja taas läkitas ta nende juurde teise sulase. Sellele nad lõid pähe ja teotasid teda.

 Ja ta läkitas veel teise ja tolle nad tapsid, ja paljusid teisi; mõnda nad peksid, mõne aga tapsid.

 Üks oli tal veel, tema armas poeg. Lõpuks ta läkitas nende juurde poja, mõeldes: „Ehk nad häbenevad mu poega!?”

 Need rentnikud aga rääkisid omavahel: „Tema ongi see pärija. Läki, tapame ta ära, ja pärand saab meile!”

 Ja nad võtsid ta kinni, tapsid ta ära ja viskasid viinamäelt välja.

 Mida teeb viinamäe isand? Ta tuleb ja hukkab need rentnikud ja annab viinamäe teiste kätte.

 Kas te pole lugenud seda kirjakohta: 

Kivi, mille ehitajad tunnistasid kõlbmatuks –
seesama on saanud nurgakiviks!?

 See tuli Issandalt
ja on imeasi meie silmis.”

 Ja nad otsisid võimalust teda kinni võtta, ent kartsid rahvahulka. Nad ju mõistsid, et Jeesus oli selle tähendamissõna rääkinud nende kohta. Ja nad läksid ära, jättes ta sinnapaika.


 Jeesus aga hakkas rahvale rääkima seda tähendamissõna: „Üks inimene istutas viinamäe ja andis selle rentnike kätte ning reisis pikaks ajaks võõrsile.

 Ja parajal ajal läkitas ta sulase rentnike juurde, et need sellele annaksid viinamäe viljast. Aga rentnikud peksid teda ja saatsid ta minema tühjade kätega.

 Ja ta läkitas veel teise sulase. Nemad peksid ja solvasid tedagi ning saatsid ta minema tühjade kätega.

 Ja ta läkitas veel kolmanda. Aga sellegi nad peksid veriseks ja viskasid välja.

 Siis mõtles viinamäe isand: „Mis ma pean tegema? Ma saadan oma armsa poja, võib-olla teda nad häbenevad.”

 Aga teda nähes arutasid rentnikud omavahel: „Tema ongi see pärija! Tapame ta ära, et pärand saaks meile!”

 Ja nad viskasid ta viinamäelt välja ning tapsid ära. Mida nüüd viinamäe isand teeb nendega?

 Ta tuleb ja hukkab need rentnikud ja annab viinamäe teiste kätte.” Seda kuuldes nad ütlesid: „Taevas hoidku selle eest!”

 Tema aga ütles neile otsa vaadates: „Mida siis tähendab see kirjasõna: 

Kivi, mille ehitajad tunnistasid kõlbmatuks –
seesama on saanud nurgakiviks?

 Igaüks, kes selle kivi peale kukub, kukub end puruks, aga kelle peale iganes see kivi langeb, selle teeb see pihuks ja põrmuks.”

 Ja kirjatundjad ja ülempreestrid otsisid võimalust selsamal tunnil pista käsi tema külge, kuid nad kartsid rahvast. Nad ju mõistsid, et Jeesus oli selle tähendamissõna rääkinud nende kohta.

Loe ka teisi lugusid:

Vali temaatika järgi

SUURED TEEMAD:

  • Jumala kannatlikkus ja õiglus

  • Prohvetite tagasilükkamine

  • Jeesuse kui Jumala Poja roll

  • Kohtuotsus ja vastutus

  • Jumala riigi edasiandmine

MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:

  • Viinamägi – Iisraeli rahvas (vt Js 5:1–7)

  • Rentnikud – vaimulikud juhid

  • Saadikud – prohvetid

  • Poeg – Jeesus

  • Tapmine – Jeesuse hukkamine ristil

  • Nurgakivi – Jeesus kui Jumala plaani keskne osa

Scroll to Top