Ümberlõikamine ja paasapüha pühitsemine Gilgalis
- Jos 5:1-12
- Toimumisaeg: umbes aastatel ~
- Asukoht: Gilgal, Iisrael
- Tõlked: 1997 Piibel
- Isikud: Joosua

Lühikokkuvõte loost:
Kaanani kuningad kuulsid, kuidas Issand oli kuivatanud Jordani vee, ja nende julgus kadus.
Joosua juhib Gilgalis ümberlõikamist, sest kõrbes sündinud põlvkond polnud ümber lõigatud.
Issand ütleb: „Täna olen ma teie pealt ära veeretanud Egiptuse teotuse,“ ja seda paika hakatakse kutsuma Gilgaliks.
Rahvas peab paasapüha Jordani lagendikel, meenutades päästet Egiptusest.
Nad hakkavad sööma maa vilja; manna lakkab, sest nad saavad nüüd osa tõotatud maa viljast.
Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:
Jumal valmistab oma rahva ette enne, kui Ta viib nad järgmisesse etappi – identiteet ja leping peavad olema paigas.
Jumala teod mõjutavad ka „naabreid“ – kui Ta tegutseb meie heaks, näevad seda ka teised.
Paasapüha ja lepingumärgid tuletavad meelde, et meie usk ei alga meist, vaid Jumala päästest ja tõotustest.
Jumal võib muuta oma varustuse viisi: imed võivad lõppeda, sest Ta annab küpsema ja püsivama õnnistuse.
Ja kui kõik emorlaste kuningad, kes olid teisel pool Jordanit, mere pool, ja kõik kaananlaste kuningad, kes olid mere ääres, kuulsid, et Issand oli kuivatanud Iisraeli laste eest Jordani vee, kuni nad olid läbi läinud, siis läks nende süda araks ja neil polnud enam julgust Iisraeli laste ees.
Sel ajal ütles Issand Joosuale: „Tee enesele kivinoad ja lõika Iisraeli lapsed taas ümber, teist korda!”
Ja Joosua tegi enesele kivinoad ning lõikas Iisraeli lapsed ümber Araloti künkal.
Ja see oli põhjus, miks Joosua ümber lõikas: kogu Egiptusest lahkunud meessoost rahvas, kõik sõjamehed, olid surnud kõrbeteekonnal pärast lahkumist Egiptusest.
Sest kogu see rahvas, kes oli lahkunud, oli olnud ümber lõigatud; aga kogu see rahvas, kes oli sündinud kõrbeteekonnal pärast lahkumist Egiptusest, ei olnud ümber lõigatud.
Sest Iisraeli lapsed olid käinud nelikümmend aastat kõrbes, kuni oli lõppenud kogu see rahvas, kõik sõjamehed, kes Egiptusest olid lahkunud, kes ei kuulanud Issanda häält, mispärast ka Issand neile oli vandunud, et ta ei lase neid näha maad, mille Issand vandega nende vanemaile oli tõotanud anda neile, maa, mis piima ja mett voolab.
Aga nende lapsed, keda ta oli lasknud tõusta nende asemele, lõikas Joosua ümber, sest need olid ümber lõikamata, sellepärast et teekonnal ei olnud neid ümber lõigatud.
Ja kui kogu rahvas oli ümber lõigatud, siis püsisid nad oma leeris paigal, kuni nad terveks said.
Ja Issand ütles Joosuale: „Täna ma olen teie pealt ära veeretanud egiptlaste teotuse.” Ja seda paika hüütakse tänapäevani Gilgaliks.
Ja kui Iisraeli lapsed olid leeris Gilgalis, siis selle kuu neljateistkümnenda päeva õhtul pidasid nad paasapüha Jeeriko lagendikel.
Ja paasapühale järgneval päeval sõid nad selle maa viljast hapnemata leiba ja kõrvetatud viljapäid. Selsamal päeval, paasapühale järgneval päeval, kui nad sõid maa viljast, lõppes manna ja Iisraeli lastel ei olnud enam mannat, vaid nad sõid juba Kaananimaa selleaastasest saagist.
Loe ka teisi lugusid:
Vali temaatika järgi
SUURED TEEMAD:
Jumala vägi, mis toob aukartuse rahvaste seas.
Leping ja identiteet Jumala rahvana (ümberlõikamine, paasapüha).
Üleminek kõrberännakust tõotatud maa toidu peale.
Jumala ustavus oma tõotuste täitmises.
MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:
Ümberlõikamine Gilgalis – lepingumärk ja uue alguse kinnitamine.
Egiptuse teotuse „ära veeretamine“ – vana elu häbi lõpetamine.
Paasapüha – mälestus Jumala päästetööst.
Manna lakkamine ja maa vili – sümbol üleminekust ajutisest varustusest püsivasse õnnistusse.