Jeesus ja hingamispäev

„Inimese Poeg on hingamispäeva isand."
Kuldsalm
Matteuse 12:8

Lühikokkuvõte loost:

  • Ühel hingamispäeval kõnnivad Jeesus ja tema jüngrid läbi viljapõldude.
  • Jüngrid tunnevad nälga ning nopivad viljapäid ja hõõruvad neid käte vahel, et süüa.
  • Variserid näevad seda ning süüdistavad neid hingamispäeva rikkumises.
  • Jeesus vastab, tuues näiteid Taavetist, kes samuti rikkus rituaalseid tavasid nälja tõttu, ning ütleb, et hingamispäev on tehtud inimese jaoks, mitte inimene hingamispäeva jaoks.
  • Ta kuulutab end hingamispäeva isandaks, seades inimvajaduse ja halastuse kõrgemale seaduslikust formaalsusest.

Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:

  • Halastus on tähtsam kui rituaal
    Jumala seadused ei ole mõeldud inimest koormama, vaid teenima elu. 

  • Usuline elu ei tohi muutuda rutiiniks
    On lihtne hakata keskenduma reeglitele, unustades nende tähenduse. Jeesus meenutab, et usk on elav suhe, mitte ainult kohustuste nimekiri.

  • Hingamispäev kui kingitus, mitte koorem
    Jeesuse sõnul on hingamispäev inimese jaoks – mitte inimene hingamispäeva jaoks. See tähendab, et puhkus, taastumine ja Jumalaga olemine on kingitus, mitte surve või süükoorem.

  • Kristuse autoriteedi tunnistamine
    Jeesus kui „hingamispäeva isand“ kutsub meid tunnistama, et elu keskmes on Tema, mitte religioossed struktuurid. Kristlase elu on suunatud Kristuse isiku, mitte ainult põhimõtete järgi.

  • Elu kui tasakaal reeglite ja armu vahel
    See lugu aitab mõista, kuidas kristlik elu kutsub tasakaalustama distsipliini ja halastust, põhimõtteid ja inimlikkust – mitte ei ole kaldu ühte äärmusesse.


 Tolsamal ajal läks Jeesus hingamispäeval läbi viljapõldude. 

Tema jüngrid tundsid aga nälga ja hakkasid katkuma viljapäid ning sööma.

 Aga seda nähes ütlesid variserid talle: „Vaata, sinu jüngrid teevad, mida ei tohi teha hingamispäeval!”

 Tema aga ütles neile: „Kas te ei ole lugenud, mida tegi Taavet, kui tema ja ta mehed olid näljas?

 Kuidas ta läks Jumala kotta ja nad sõid ära ohvrileivad, mida ei tohtinud süüa ei tema ega ta mehed, vaid ainult preestrid üksi?

 Või kas te ei ole lugenud Seadusest, et preestrid rikuvad pühakojas hingamispäeva ja on siiski ilma süüta?

 Ent mina ütlen teile, siin on see, kes on suurem kui pühakoda!

 Kui te oleksite mõistnud, mida tähendab: Ma ei taha ohvrit, vaid halastust, siis te ei oleks mõistnud hukka süütuid, sest Inimese Poeg on hingamispäeva isand.”


 Ja ühel hingamispäeval juhtus Jeesus minema läbi viljapõldude ning tema jüngrid hakkasid teed käies viljapäid katkuma.

24 Ja variserid ütlesid talle: „Vaata, nad teevad hingamispäeval, mida ei tohi!”

25 Ja tema ütles neile: „Kas te pole kunagi lugenud, mida tegi Taavet, kui tal oli puudus ning tema ja ta mehed olid näljas?

26 Kuidas ta läks Jumala kotta ülempreester Ebjatari ajal ning sõi ära ohvrileivad, ehkki neid ei tohi süüa keegi peale preestrite, ja andis ka oma meestele?”

27 Ja ta ütles neile: „Hingamispäev on seatud inimese jaoks, mitte inimene hingamispäeva jaoks;

28 nõnda on Inimese Poeg ka hingamispäeva isand.”

1

 Aga ühel hingamispäeval, kui Jeesus juhtus minema läbi 

viljapõldude, katkusid tema jüngrid viljapäid, hõõrusid neid käte 

vahel ja sõid.

2

 Mõned variserid ütlesid: „Miks te teete seda, mida ei tohi 

teha hingamispäeval?”

3

 Ja Jeesus vastas neile: „Kas te ei ole seda lugenud, mida tegi 

Taavet, kui tema ja ta mehed olid näljas?

4

 Kuidas ta läks Jumala kotta ja võttis ohvrileibu, sõi ja andis 

oma meestele, ehkki neid ei tohi süüa keegi peale preestrite?”

5

 Ja ta ütles neile: „Inimese Poeg on hingamispäeva isand.”

Ja kuri vaim paiskas mehe nende keskele maha ja läks temast välja ega teinud talle mingit kahju.

 Ja hirm tuli kõikide peale ja nad rääkisid omavahel: „Mis asi see siis on? Ta käsutab meelevalla ja väega rüvedaid vaime – ja need lähevadki välja!”

 Ning kuuldus temast levis kõigisse ümbruskonna paikadesse.

Tooltip test

Loe ka teisi lugusid:

Vali temaatika järgi

SUURED TEEMAD:

  • Hingamispäeva tähendus

  • Jeesuse autoriteet seaduse üle

  • Halastus vs. usulised ettekirjutused

  • Inimese vajadused üle religioossete tavade

MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:

  • Nälg ja vajadus – jüngrite nälg rõhutab inimlikku olukorda.

  • Vabadus seadusest – Jeesus ei tühista hingamispäeva, vaid annab sellele uuendatud tähenduse.

  • Messia autoriteet – Jeesus end messiana kuulutab end seadusest kõrgemaks.

  • Variseride kitsarinnalisus – religioosne formaalsus vs. elav usk ja kaastunne.

„Vabadus seadusest“ kontekstis:


See ei tähenda, et seadus oleks halb või tühistatud, vaid et Jeesus annab seadusele sügavama, sisulise tõlgenduse, mis ei põhine ainult välisel täitmisel, vaid selle eesmärgil ja südamehoiakul.


 

Täpsemalt:

  1. Hingamispäeva eesmärk oli algselt:

    • anda puhkust ja taastumist,

    • võimaldada inimestel pühendada aega Jumalale ja lähedastele,

    • luua elu rütm, mis ei allu ainult töö ja tootmise survele.

  2. Jeesuse ajal oli seadus sageli muutunud jäigaks:

    • Paljud variserid ja õpetlased olid loonud lisareegleid, mis täpsustasid, mida tohib või ei tohi hingamispäeval teha.

    • Seaduse täitmine oli muutunud eesmärgiks omaette, unustades inimese heaolu ja Jumala armu.

  3. Jeesus ei kaota hingamispäeva:

    • Ta ei ütle, et see pole oluline.

    • Ta näitab, et hingamispäeva mõte pole keelud, vaid inimese hüve ja Jumalaga osadus.

    • Seega, Ta vabastab inimese liigsetest inimeste enda poolt loodud piirangutest.


 

Kokkuvõttes:

Vabadus seadusest“ tähendab siin, et:

  • Seadus ei ole eesmärk iseeneses, vaid vahend, mis peab teenima armastust, elu ja halastust.

  • Jeesus ei kaota hingamispäeva, vaid taastab selle algse mõtte ja tähenduse.

  • Kristlane on kutsutud elama Jumala tahte järgi mitte sundusest, vaid armastusest.

Scroll to Top