Iisraeli laste orjapõli Egiptusemaal

„Egiptuses tõusis uus kuningas, kes Joosepit ei tundnud, ja see ütles oma rahvale: „Vaata, Iisraeli laste rahvast on rohkem ja nad on meist vägevamad.”
Kuldsalm
2Ms 1:8-9

Lühikokkuvõte loost:

  • Iisraeli sugu, Joosepi vennad ja nende pered, elavad Egiptuses ning kasvavad suureks rahvaks.

  • Egiptuse uus vaarao ei mäleta enam Joosepit ja hakkab iisraellasi kartma.

  • Iisraellasi rõhutakse orjatööga, kuid nad kasvavad ikkagi arvukaks.

  • Vaarao käsib heebrea poisslapsed tappa, kuid ämmaemandad trotsivad käsku ja Jumal õnnistab neid.

Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:

  • Raskused ja rõhumine võivad viia tugevama usu ja kasvuni.

  • Jumal võib õnnistada neid, kes seisavad julgelt õigluse ja elu eest.

  • Ajaloolised muutused (nagu uue võimu tõus) võivad muuta rahvaste saatust.

  • Hirm ja võimuahnus tekitavad sageli ebaõiglust, mille vastu tuleb seista.


 Ja need on Iisraeli poegade nimed, kes olid Egiptusesse tulnud; koos Jaakobiga oli igaüks tulnud oma perega:

 Ruuben, Siimeon, Leevi, Juuda, Issaskar, Sebulon, Benjamin, Daan, Naftali, Gaad ja Aaser.

 Kõiki hingi, kes Jaakobi niudeist oli lähtunud, oli seitsekümmend hinge; ja Joosep oli juba Egiptuses.

 Joosep suri, samuti kõik ta vennad ja kogu see sugupõlv.

 Aga Iisraeli lapsed olid viljakad, nad siginesid ja paljunesid ning said väga vägevaiks; ja maa oli neid täis.

 Egiptuses tõusis uus kuningas, kes Joosepit ei tundnud, ja see ütles oma rahvale: „Vaata, Iisraeli laste rahvast on rohkem ja nad on meist vägevamad.

 Olgem seepärast nende vastu kavalad, et nad ei saaks paljuneda. Sest kui peaks tulema sõda, siis nad liituvad nendega, kes meid vihkavad, ja nad sõdivad meie vastu ning lähevad maalt ära.”

 Siis nad panid nende üle teoorjusele sundijaid, et need rõhuksid neid raske teoga; vaaraole ehitati varaaitade linnu – Pitomit ja Raamsest.

 Aga mida rohkem nad neid rõhusid, seda rohkem neid sai ja seda laiemale nad levisid; ja Iisraeli laste ees hakati hirmu tundma.

 Ja egiptlased panid väevõimuga Iisraeli lapsed töötama.

 Nad tegid nende elu kibedaks raske orjatööga savi ja telliskivide kallal ning kõiksugu orjusega põllul, kõiksugu tööga, mida nad väevõimuga sundisid neid tegema.

 Ja Egiptuse kuningas rääkis heebrealaste ämmaemandatega, kellest ühe nimi oli Sifra ja teise nimi Puua, ning ütles: „Kui te heebrea naisi aitate sünnitamisel ja näete sugutunnuseist, et on poeglaps, siis surmake see, aga tütarlaps võib jääda elama!”

 Aga ämmaemandad kartsid Jumalat ega teinud nõnda, nagu Egiptuse kuningas neid käskis, vaid jätsid poeglapsed elama.

 Siis Egiptuse kuningas kutsus ämmaemandad ja ütles neile: „Mispärast teete nõnda ja jätate poeglapsed elama?”

 Ja ämmaemandad vastasid vaaraole: „Sellepärast et heebrealaste naised pole nagu egiptlaste naised, vaid nad on tublimad: enne kui ämmaemand jõuab nende juurde, on nad sünnitanud.”

 Ja Jumal tegi ämmaemandatele head; rahvas aga suurenes ja nad said väga arvurikkaks: et ämmaemandad kartsid Jumalat, siis ta andis neile suured pered.

 Aga vaarao andis käsu kogu oma rahvale, öeldes: „Kõik poeglapsed, kes sünnivad, peate viskama jõkke, kõik tütarlapsed aga võite jätta elama!”

Tooltip test

Loe ka teisi lugusid:

Vali temaatika järgi

SUURED TEEMAD:

  • Jumala rahva kasv ja ellujäämine vastuseisust hoolimata.

  • Võim ja hirm: vaarao kartus iisraellaste kasvu ees.

  • Õiglus ja ustavus: ämmaemandate julgus trotsida surmakäsku.

  • Jumala ustavus oma rahva vastu, isegi siis, kui olukord muutub raskeks.

MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:

  • Kasv ja paljunemine – Jumala tõotuse täitumine Aabrahamile, Iisakile ja Jaakobile.

  • Rõhumine ja orjus – esimesed sammud, mis viivad välja Egiptusest pääsemise looni.

  • Hirm rahva ees – vaarao otsus näitab, kuidas hirm võib viia vägivallani.

  • Elu kaitsmine – ämmaemandate teguviis näitab Jumalale kuuletumist inimkäskude asemel.

Scroll to Top