Baalak kutsub Bileami

„Nõnda ütleb Baalak, Sippori poeg: Ära keeldu tulemast mu juurde, sest ma tahan osutada sulle väga suurt au ja ma teen kõik, mis sa minult nõuad. Tule siis ja nea mulle ära see rahvas!”
Kuldsalm
4Ms 22:15-16

Lühikokkuvõte loost:

  • Iisraeli rahvas asub laagris Moabi väljal, Jordani idakaldal, Jeeriko vastas.

  • Moabi kuningas Baalak kardab Iisraeli rahvast, sest nad on võitnud oma vaenlased.

  • Baalak saadab mehi Bileami, tuntud ennustaja juurde, et ta neaks Iisraeli.

  • Bileam küsib Issandalt nõu; Jumal keelab tal minna ja rahvast neada.

  • Baalak saadab uuesti tähtsamaid saadikuid ja pakub suurt tasu.

  • Bileam küsib taas Issanda juhatust; Jumal lubab tal minna, kuid rääkida ainult seda, mida Jumal ütleb.

Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:

  • Hirm teiste edu või õnnistuse ees võib panna inimesi tegema ebaõiglasi otsuseid.

  • Jumala rahvast ei saa keegi ära needa, kui Jumal neid kaitseb.

  • Me peame alati otsima Jumala juhatust, eriti kui on kiusatus raha või kuulsuse nimel eksida.

  • Kuulekus Jumala sõnale on olulisem kui inimeste ootused või surve.

 Ja Iisraeli lapsed läksid teele ning lõid leeri üles Moabi lagendikele teisele poole Jordanit Jeeriko kohale.

 Aga Baalak, Sippori poeg, nägi kõike, mida Iisrael oli teinud emorlastega.

 Ja moabid kartsid väga seda rahvast, sest see oli suur; ja moabid värisesid hirmust Iisraeli laste ees.

 Ja moabid ütlesid Midjani vanemaile: „Nüüd sööb see jõuk paljaks kogu meie ümbruse, otsekui härg näsib väljalt rohu.” Baalak, Sippori poeg, oli sel ajal Moabi kuningas.

 Tema läkitas käskjalad Bileami, Beori poja juurde Petoori, mis on Frati jõe ääres Amau poegade maal, teda kutsuma, käskides öelda: „Vaata, Egiptusest on tulnud üks rahvas; näe, see ujutab maa üle ja on asunud elama mu naabrusesse.

 Tule nüüd ja nea mulle ära see rahvas, sest ta on minust vägevam! 

Vahest suudan, et me lööme teda ja ma ajan ta maalt välja, sest ma tean, et keda sina õnnistad, see on õnnistatud, ja keda sina nead, see on neetud.”

 Siis läksid Moabi vanemad ja Midjani vanemad ja neil oli kaasas tõekuulutaja tasu; nad tulid Bileami juurde ja andsid temale edasi Baalaki sõnad.

 Ja tema ütles neile: „Jääge selleks ööks siia, siis ma saadan teiega tagasi sõna, mis Issand mulle ütleb!” Ja Moabi vürstid jäid Bileami juurde.

 Ja Jumal tuli Bileami juurde ning küsis: „Kes on need mehed su juures?”

 Ja Bileam vastas Jumalale: „Baalak, Sippori poeg, Moabi kuningas, on läkitanud minu juurde: vaata, Egiptusest on tulnud üks rahvas ja ujutab maa üle. Tule nüüd, nea ta mulle ära, vahest suudan teda võitluses võita ja minema ajada!”

 Aga Jumal ütles Bileamile: „Ära mine koos nendega, sa ei tohi needa seda rahvast, sest ta on õnnistatud!”

 Ja Bileam tõusis hommikul üles ning ütles Baalaki vürstidele: „Minge oma maale, sest Issand ei luba mind minna koos teiega!”

 Ja Moabi vürstid võtsid kätte ja tulid Baalaki juurde ning ütlesid: „Bileam keeldus meiega kaasa tulemast.”

 Aga Baalak läkitas uuesti vürste, rohkem ja neist auväärsemaid.

 Ja need tulid Bileami juurde ning ütlesid temale: „Nõnda ütleb Baalak, Sippori poeg: Ära keeldu tulemast mu juurde, sest ma tahan osutada sulle väga suurt au ja ma teen kõik, mis sa minult nõuad. Tule siis ja nea mulle ära see rahvas!”

 Aga Bileam vastas ja ütles Baalaki sulastele: „Isegi kui Baalak annaks mulle oma koja täie hõbedat ja kulda, ei või ma üle astuda Issanda, oma Jumala käsust ei väikeses ega suures asjas.

 Aga jääge siis nüüd ka selleks ööks siia, et saaksin teada, mis Issand mulle veel ütleb!”

 Ja Jumal tuli öösel Bileami juurde ning ütles temale: „Kui need mehed on tulnud sind kutsuma, siis võta kätte, mine koos nendega, aga tee ainult seda, mis ma sulle ütlen!”

 Ja Bileam tõusis hommikul üles, saduldas oma emaeesli ja läks koos Moabi vürstidega.

Loe ka teisi lugusid:

Vali temaatika järgi

SUURED TEEMAD:

  • Jumala rahva kaitse ja õnnistus.

  • Inimese ahnus ja võimuiha (Baalaki ja Bileami motiivid).

  • Prohveti vastutus kuulda ja edasi anda ainult Jumala sõna.

  • Jumala suveräänsus rahvaste ja nende saatuse üle.

MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:

  • Moabi väli – koht, kus Iisrael valmistub tõotatud maale sisenemiseks.

  • Balaki hirm – sümbol inimliku jõu piiratusest Jumala töö ees.

  • Saadikud ja kingitused – kiusatuse ja ahnuse test Bileami elus.

  • Jumala sõnum – korduv kinnitus, et ainult Tema tahe määrab rahvaste tuleviku.

Scroll to Top