Paulus maavalitseja Feeliksi ees
- Ap 24:1-27
- Toimumisaeg: umbes aastatel ~ 57–59 pKr
- Asukoht: Kaisarea, Iisrael
- Tõlked: 1997 Piibel
- Isikud: Saulus/Paulus, Hananias (ülempreester), Tertullus, Klaudius Lüüsias, Feeliks, Drusilla, Porkius Festus

Lühikokkuvõte loost:
Viie päeva pärast saabub ülempreester Hananias koos mõne juudi juhi ja kõnemees Tertullusega Kaisareasse, et esitada Pauluse vastu süüdistus .
Tertullus süüdistab Paulust rahutuste õhutamises, sektantluses (naatsaretlaste sekti kuulumises) ja pühamu rüvetamises.
Paulus vastab rahulikult ja faktiliselt, lükates süüdistused tagasi ja kinnitades oma usku Jumalasse, prohvetitesse ja surnute ülestõusmisesse.
Felix on hästi kursis usuasjadega, viivitab otsuse langetamisega ja hoiab Paulust vangis, lootuses altkäemaksu saada.
Felix kuulab Paulust korduvalt, kuid kartuses õiguse ja kohtumõistmise teemade ees ei tee ta lõplikku otsust ja jätab Pauluse kaheks aastaks vangistusse.
Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:
Aus ja rahulik enesekaitse olukordades, kus sind ebaõiglaselt süüdistatakse, on võimalik ja vajalik.
Jumalateenimise ja usu selgitamine ühiskondlikes või ametlikes kontekstides võib olla oluline ja viljakas.
Ebaõiglus ja viivitamine võimukandjate poolt ei tähenda, et Jumal oleks kontrolli kaotanud.
Kristlastena peame olema valmis kannatama väärkohtlemist ilma vihata, jäädes kindlaks tõele ja südametunnistusele.
Tooltip test
Aga viie päeva pärast tuli alla ülempreester Hananias koos mõne vanema ja kõnemees Tertullusega. Need esitasid maavalitsejale Pauluse vastu ametliku avalduse.
Kui Paulus oli ette kutsutud, alustas Tertullus süüdistuskõnet: „Meie oleme sinu kaudu, üliauline Feeliks, saanud suure rahu ja sinu hoolekande tõttu on sellele rahvale osaks saanud paranemine.
Ja selle me võtame igati ja kõikjal vastu suure tänuga.
Et ma sind aga kauem ei tüütaks, siis palun sind, et sa oma lahkuses meie asja lühidalt ära kuulad.
Sest me oleme leidnud, et see mees on nagu katk ja õhutab mässu kõigi juutide seas kogu riigis, olles ise naatsaretlaste lahkusu peamees.
Ta on üritanud isegi pühakoda rüvetada, mispuhul me ta kinni võtsimegi ja tahtsime tema üle kohut mõista oma Seadust mööda.
Ülempealik Lüüsias tuli aga vahele ja kiskus ta meie käest ja viis ära, käskides süüdistajaid tulla sinu juurde.
Sa võid ise teda üle kuulates teada saada kõigest sellest, milles me teda süüdistame.”
Ja juudid toetasid seda, tõendades, et see on nõnda.
Kui maavalitseja Paulusele märku andis rääkida, siis vastas ta: „Teades, et sa palju aastaid selle rahva kohtumõistja oled olnud, kaitsen ma end julge meelega.
Sa võid ju teada saada, et sellest ei ole rohkem kui kaksteist päeva möödas, mil ma läksin üles Jeruusalemma Jumalat kummardama.
Nad ei ole leidnud mind kellegagi arutlemas ega väitlemas või tekitamas rahvamässu templis, mõnes sünagoogis või linnas.
Nad ei suuda ka tõestada seda, milles nad mind nüüd süüdistavad.
Ma tunnistan sulle aga seda, et ma usuteed mööda, mida nemad nimetavad lahkusuks, teenin oma isade Jumalat, uskudes kõike, mis Seadusesse ja prohvetite raamatutesse on kirjutatud, ja mul on lootus Jumala peale, et tuleb õigete ja ülekohtuste ülestõusmine, mida nemad ka ise ootavad.
Just selle pärast püüan ma alati hoida puhast südametunnistust Jumala ja inimeste ees.
Nüüd ma olen aga pärast mitmeid aastaid tulnud tooma annetusi oma rahvale ja ohverdama.
Seda tegemast – mitte rahvahulga ega märuli keskelt – leidsid mind mõned Aasia juudid, kui ma end pühakojas puhastasin.
Need peaksid sinu ees olema ja mind süüdistama, kui neil on midagi minu vastu.
Või ütelgu nad siin ise, mis kuriteo nad minust leidsid, kui ma seisin Suurkohtu ees.
Kas siis selle ainsa sõna pärast, mis ma hüüdsin nende seas seistes: „Te mõistate täna mu üle kohut surnute ülestõusmise pärast!”?”
Feeliks aga, teades täpselt kõike usuteega seotut, lükkas nende kohtuasja edasi, öeldes: „Kui ülempealik Lüüsias tuleb, siis ma otsustan teie asja ära.”
Ta käskis pealikut hoida Paulust vangis, kuid kerge vahi all, nii et kedagi omastest ei takistataks teda teenimast.
Mõne päeva pärast saabus Feeliks koos oma naise Drusillaga, kes oli juut, ja laskis saata mehed Pauluse järele ning kuulas ta kõnet usust Kristusesse Jeesusesse.
Aga kui Paulus kõneles õiglusest ja kasinusest ja tulevasest kohtust, lõi Feeliks kartma ja vastas: „Mine seekord ära, kui mul on rohkem aega, siis ma lasen su jälle kutsuda.”
Pealegi ta lootis, et Paulus annab talle raha; seepärast laskiski ta teda üsna sageli enda juurde saata ja vestles temaga.
Ent kui kaks aastat sai täis, tuli Feeliksi järglaseks Porkius Festus. Feeliks aga, soovides olla juutidele meelepärane, jättis Pauluse ahelaisse.
Loe ka teisi lugusid:
Vali temaatika järgi
SUURED TEEMAD:
Õiguse ja ebaõigluse põrkumine avalikus süsteemis.
Kristlase julgus tunnistada oma usku kõrge võimu ees.
Jumala poolt ettemääratud ajad ja ootamine.
Võimu kuritarvitamine ja isikliku kasu ootus (Felix lootis saada altkäemaksu).
MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:
Kohtuistung kui vaimuliku tõe jagamise platvorm.
Kartus ja edasilükkamine võimukandja südames vaimulike teemade ees.
Kannatlikkus ja ustavus pikaajalises ootamises (Pauluse vangistus).
Tõe ja poliitika põimumine: usulisi küsimusi arutatakse poliitilisel tasandil.