Noomi ja Rutt lähevad Petlemma

Ära käi mulle peale, et ma sind maha jätaksin ja pöörduksin tagasi su juurest, sest kuhu sina lähed, sinna lähen ka mina, ja kuhu sina jääd, sinna jään minagi! Sinu rahvas on minu rahvas ja sinu Jumal on minu Jumal.
Kuldsalm
Rt 1:16

Lühikokkuvõte loost:

  • Naomi lahkub Moabi maalt pärast abikaasa ja poegade surma.
  • Tema kaks miniat, Orpa ja Rutt, tahavad tulla temaga kaasa Iisraeli.
  • Orpa jääb maha, aga Rutt teeb legendaarse usutunnistuse: „Sinu rahvas on minu rahvas, ja sinu Jumal on minu Jumal.“
  • Nad saabuvad Petlemma, kus algab uus eluetapp.

Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:

 
1. Tõeline hoolimine ei põhine kasul ega mugavusel. Ustavus suhetes – perekonnas, sõpruses, abielus – on haruldane ja väärtuslik.

 2. Elus tuleb ette olukordi, kus peame tegema suuri muutusi – uus töö, uus linn, uus eluviis. Rutt näitab, et julgus ja usk võivad avada uksi, mida me veel ei näe.

 3. Isegi kui elu tundub tume ja lootusetu, võib ustav inimene või uus algus osutuda pöördepunktiks. Jumal võib töötada nähtamatult ja pikaldaste sammude kaudu.

Ta läks ära paigast, kus ta oli olnud, ja temaga koos ta kaks miniat. Aga olles teel tagasi Juudamaale, ütles Noomi oma mõlemale miniale: „Minge, pöörduge kumbki oma ema koju! Issand tehku teile head, nagu te olete teinud surnuile ja minule!

Andku teile Issand, et leiaksite varjupaiga kumbki oma mehe kojas!” Ja ta suudles neid. Aga nad tõstsid häält ja nutsid ning ütlesid temale: „Ei, me läheme koos sinuga su rahva juurde!”

Aga Noomi ütles: „Minge tagasi, mu tütred! Miks peaksite tulema koos minuga? On mul siis veel poegi üsas, et need võiksid saada teile meesteks?

Minge tagasi, mu tütred, minge, sest mina olen liiga vana, et minna mehele! Kui ma ütleksin: Mul on veel lootust, kui ma veel täna öösel saaksin mehele ja sünnitaksin poegigi, kas tahaksite siis oodata, kuni nad suureks saavad? Kas tahate seni meheleminekust hoiduda? Ei, mu tütred, mina kannatan tõesti rohkem kui teie, et Issanda käsi mind on tabanud.”

Aga nemad tõstsid häält ja nutsid veel enam; Orpa suudles seejärel oma ämma, kuna Rutt jäi tema seltsi.

Noomi ütles: „Vaata, su kälis pöördus tagasi oma rahva ja jumalate juurde. Pöördu ka sina oma käliksele järele!”

Kuid Rutt vastas: „Ära käi mulle peale, et ma sind maha jätaksin ja pöörduksin tagasi su juurest, sest kuhu sina lähed, sinna lähen ka mina, ja kuhu sina jääd, sinna jään minagi! Sinu rahvas on minu rahvas ja sinu Jumal on minu Jumal.

Kus sina sured, seal tahan ka mina surra ja sinna maetagu mindki! Issand tehku minuga ükskõik mida, ainult surm lahutagu mind ja sind!”

Kui Noomi nägi, et Rutil oli kindel nõu temaga kaasa tulla, siis ta sellest enam ei rääkinud.

Nii läksid nad mõlemad, kuni jõudsid Petlemma. Ja kui nad Petlemma tulid, siis oli kogu linn nende pärast liikvel ja naised küsisid: „Kas see on Noomi?”

Aga tema vastas neile: „Ärge hüüdke mind Noomiks, hüüdke mind Maaraks, sest Kõigeväeline on mulle valmistanud palju kibedust!

Külluses läksin ma ära ja tühje käsi tõi Issand mind tagasi. Miks te hüüate mind Noomiks, sest Issand on tunnistanud minu vastu ja Kõigeväeline on teinud mulle paha!”

Nõnda tuli Noomi tagasi ja koos temaga moabi naine Rutt, ta minia, kes tuli ära Moabi väljadelt; ja nad jõudsid Petlemma odralõikuse alguseks.

Tooltip test

Loe ka teisi lugusid:

Vali temaatika järgi

SUURED TEEMAD:

  • Ustavus ja lojaalsus – Ruti vankumatu otsus jääda Noomi kõrvale näitab sügavat pühendumust.

  • Lein ja uue alguse otsimine – Kaotus ja valu viivad elumuutva otsuseni ning uuele teekonnale.

  • Usk Jumalasse – Ruti ususamm Iisraeli Jumala ja rahva poole.

  • Jumala varjatud töö kannatuse keskel – Jumal juhib sündmusi, kuigi see ei pruugi kohe nähtav olla.

MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:

  • Ustavus ja eneseohverdus – Rutt ei jäta Noomit, kuigi see pole talle kasulik.
  • Lein ja lootus – Noomi nimi tähendab “meeldiv”, ent ta ütleb: “Kutsuge mind Maaraks” (kibedus) – näide hingevalust, kuid lugu liigub lootuse suunas.
  • Rändamine ja kodu otsimine – Tagasipöördumine Moabist Petlemma sümboliseerib sisemist ja välist teekonda.
  • Jumala varjatud juhtimine – Kuigi Jumalat ei mainita aktiivselt tegutsemas, peegeldub tema juhtimine sündmuste kulus.
Scroll to Top