Eliisa teeb terveks pidalitõbise Naamani
- 2kn 5:1-27
- Toimumisaeg: umbes aastatel ~ 850-800 Ekr
- Alustas teekonda: Damaskusest, Süüriast
- Asukoht Jordani jõgi, Samaaria
- Tõlked: 1997 Piibel
- Isikud: Eliisa, Naaman, Geehasi

Lühikokkuvõte loost:
Süüria väepealik Naaman oli pidalitõbine, kuid talle räägiti prohvet Eliisast Iisraelis, kes võiks teda aidata.
Naaman tuli koos kingitustega Iisraeli ja pöördus Eliisa poole tervenemise lootuses.
Eliisa saatis talle sõnumi: kasta end seitse korda Jordanis. Naaman pahandas esmalt, kuid kuulas teenrite nõu ja kuuletus.
Naaman paranes täielikult, tunnistas Iisraeli Jumala väge ja lubas ainult Temale ohverdada.
Praktiline tähendus tänapäeva jaoks:
- Alanda end ja kuula juhiseid – isegi kui need tunduvad lihtsad või ootamatud.
- Lahendused võivad tulla viisil, mida me ei oota.
- Jumal tegutseb tihti läbi lihtsate asjade ja ootab meie usaldust ning kuuletumist.
Naaman, Süüria kuninga väepealik, oli oma isanda silmis suur mees ja kõrgesti austatud, sest tema läbi oli Issand andnud Süüriale võidu.
See vapper mees oli aga pidalitõbine.
Kord olid süürlased käinud röövretkel ja toonud Iisraelimaalt vangina kaasa väikese tüdruku, kes teenis Naamani naist. See tütarlaps ütles oma emandale: „Ah, kui mu isand ometi oleks selle prohveti juures, kes on Samaarias! Küll see teeks tema pidalitõvest terveks!
Siis läks Naaman ja jutustas oma isandale, öeldes: „Nõnda ja nõnda rääkis see tütarlaps, kes on Iisraelimaalt.”
Ja Süüria kuningas ütles: „Võid minna, aga tule, ma läkitan kirja Iisraeli kuningale!” Ja ta läks ning võttis enesega kaasa kümme talenti hõbedat, kuus tuhat seeklit kulda ja kümme pidurüüd. Ja ta viis Iisraeli kuningale kirja, milles öeldi: „Kui nüüd see kiri jõuab sinu kätte, vaata, siis olen ma läkitanud sinu juurde oma sulase Naamani, et sa teeksid ta pidalitõvest terveks.”
Aga kui Iisraeli kuningas kirja oli lugenud, siis ta käristas oma riided lõhki ja ütles: „Kas mina olen Jumal, et ma võin surmata ja teha elavaks? Sest see läkitab minu juurde, et ma teeksin mehe pidalitõvest terveks. Kuid mõistke nüüd ja nähke, et ta otsib minuga tüli!”
Aga kui jumalamees Eliisa kuulis, et Iisraeli kuningas oli oma riided lõhki käristanud, siis ta läkitas kuningale ütlema: „Miks sa oled oma riided lõhki käristanud? Tulgu ta ometi minu juurde, siis ta saab teada, et Iisraelis on prohvet!”
Siis tuli Naaman oma hobuste ja vankritega ja peatus Eliisa koja ukse ees.
Ja Eliisa läkitas käskjala temale ütlema: „Mine ja pese ennast Jordanis seitse korda, siis paraneb su ihu ja sa saad puhtaks!”
Aga Naaman sai vihaseks ja läks ära ning ütles: „Vaata, ma mõtlesin, et ta tuleb kindlasti ise välja mu juurde ja seisab siin ning hüüab Issanda, oma Jumala nime, viipab oma käega tema asupaiga poole ja parandab nõnda pidalitõve. Eks ole Damaskuse jõed Abana ja Parpar paremad kui kõik Iisraeli veed? Kas ma nendes ei või ennast pesta ja puhtaks saada?”
Ja ta pöördus ning läks ära vihasena.
Aga tema sulased astusid ligi ja rääkisid temaga ning ütlesid: „Kui prohvet oleks nõudnud sinult midagi suurt, kas sa siis oleksid jätnud tegemata? Seda enam siis nüüd, kui ta sulle ütles: Pese ennast, siis sa saad puhtaks!”
Siis ta läks alla ja kastis ennast seitse korda Jordanisse, jumalamehe sõna peale: tema ihu paranes väikese poisi ihu sarnaseks ja ta sai puhtaks.
Siis ta läks tagasi jumalamehe juurde, tema ja kogu ta saatjaskond; ta tuli ja astus tema ette ning ütles: „Vaata, nüüd ma tean, et kogu maailmas ei ole Jumalat mujal kui ainult Iisraelis. Võta siis nüüd see tänuand oma sulase käest!”
Aga Eliisa vastas: „Nii tõesti kui elab Issand, kelle ees ma seisan, ma ei võta mitte.” Ja Naaman käis temale peale, et ta võtaks, kuid ta keeldus.
Ja Naaman ütles: „Kui mitte, siis lase ometi anda oma sulasele nii palju mulda, kui muulapaar jaksab kanda, sest su sulane ei taha enam ohverdada põletus- ja tapaohvreid muile jumalaile kui ainult Issandale!
Selle asja pärast aga andku Issand andeks su sulasele: kui mu isand läheb Rimmoni templisse, et seal kummardada minu käele nõjatudes, ja minagi kummardan Rimmoni templis, siis andku Issand andeks su sulasele selle pärast, kui ma pean kummardama Rimmoni templis!”
Ja Eliisa ütles temale: „Mine rahuga!”
Aga kui ta oli läinud tema juurest tüki maad eemale, siis mõtles Geehasi, jumalamehe Eliisa teener:„Vaata, mu isand keeldus võtmast selle süürlase Naamani käest, mis ta oli toonud. Nii tõesti kui Issand elab, ma jooksen temale järele ja võtan ta käest midagi.” Ja Geehasi tõttas Naamanile järele. Kui Naaman nägi teda enesele järele jooksvat, siis astus ta vankrist temale vastu ja küsis: „Kas kõik on hästi?” Ta vastas: „Hästi. Mu isand läkitas mind ütlema: Vaata, just nüüd tuli mu juurde Efraimi mäestikust kaks noort meest prohvetijüngreist. Anna neile talent hõbedat ja kaks pidurüüd!” Ja Naaman ütles: „Ole hea, võta kaks talenti!” Ja ta käis temale peale ning sidus kaks talenti hõbedat kahte kukrusse ja andis need koos kahe pidurüüga oma kahe teenri kätte, et nad kannaksid neid Geehasi ees.
Aga kui Geehasi jõudis künkale, siis ta võttis need nende käest ja pani kotta hoiule; siis saatis ta mehed minema ja need läksid ära. Ja ta läks sisse ning astus oma isanda juurde. Ja Eliisa küsis temalt: „Kust sa tuled, Geehasi?” Ja ta vastas: „Su sulane pole käinud ei siin ega seal.”
Aga Eliisa ütles: „Kas mu süda ei käinud koos sinuga, kui mees pöördus oma vankrist sulle vastu? Kas nüüd on aeg võtta hõbedat ja hankida riideid, õlipuuaedu ja viinamägesid, lambaid, kitsi ja veiseid, sulaseid ja teenijaid?
Sellepärast jääb Naamani pidalitõbi igavesti sinu ja su soo külge.” Ja Geehasi läks ta juurest välja, olles pidalitõvest valge nagu lumi.
Tooltip test
Loe ka teisi lugusid:
Vali tegelase järgi
Vali temaatika järgi
SUURED TEEMAD:
Usk ja kuuletumine
Jumala vägi ja arm teiste rahvaste suhtes
Alandlikkus ja sisemine muutus
Tõeline tervenemine – nii ihu kui süda
Tunnistus ja pöördumine elava Jumala poole
MOTIIVID / SISULISED ELEMENDID:
Tervenemine ja Jumala vägi – Jumala vägi avaldub seal, kus inimese jõud lõpeb.
Alandlikkus ja kuulekus – Tervenemine tuli läbi lihtsa sõna kuuletumise, mitte läbi suurejoonelise teo.
Usk ja usaldus Jumala sõna vastu – Naaman pidi usaldama sõnumit, mis tundus talle esialgu liiga lihtne.
Tunnistus väikese inimese kaudu – Noore tüdruku sõnad tõid lootuse ja suuna tervenemisele.
Tänulikkus ja Jumala tunnistamine – Tervenemine viis Naamani Jumalat tunnistama kui ainust tõelist Jumalat.
Naamani liikumine 2Kn 5:1–27
- Alguspunkt: Süüria (Aram)
– Naaman oli Süüria väepealik, ta elas ja teenis Süüria kuninga juures (tõenäoliselt Damaskuses). Tee Iisraeli
– Naaman läheb Iisraeli, viies kirja Süüria kuningalt Iisraeli kuningale. Ta otsib abi oma pidalitõve raviks, sest Iisraelis elav teenijatüdruk (vang) rääkis prohvet Eliisast.Iisraeli kuninga juurde (Samaaria)
– Naaman jõuab esmalt Iisraeli kuninga juurde, kes tunneb end abituna, kuna ei saa teda ravida.Eliisa juurde (tõenäoliselt Samaaria lähedal)
– Eliisa kutsub Naamani enda juurde ja annab korralduse pesta end Jordanis seitse korda.Jõgi Jordan
– Naaman läheb Jordani jõkke ja peseb end, nagu Eliisa käsib. Seal saab ta pidalitõvest puhtaks.Tagasi Eliisa juurde
– Pärast tervenemist naaseb Eliisa juurde, et tänada ja pakkuda ande, kuid Eliisa keeldub kingitustest.Tagasitee Süüriasse
– Naaman pöördub tagasi Süüria poole, kuid Eliisa sulane Gehasi jookseb talle järele ja valetab, et küsida kingitusi.Gehasi naaseb Eliisa juurde (Samaaria)
– Gehasi naaseb salaja, aga Eliisa saab kõik teada ja Gehasi saab pidalitõve karistuseks.
Kokkuvõte liikumisteks:
Süüria (Damaskus?) → Iisrael (Samaaria, Eliisa maja) → Jordan → Tagasi Eliisa juurde → Süüria
vahepealne vale ja karistus Gehasi jaoks.